Van Hastings naar Taupo

2 maart 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we afscheid genomen van de familie en hebben onze trip door NZ hervat. We waren nog niet uitgepraat maar er is een reisschema met meer afspraken De ging  reis ging naar Taupo. Er is eigenlijk maar een weg en die gaat van Napier naar Taupo, kan niet missen dus. Eerst langs de kust, nog een aantal wijngaarden en vanaf daar het klimmen en dalen het binnenland in. Aan weerszijden van deze weg zijn in de crisis van de dertiger jaren de grootste dennenbossen door mensenhanden aangelegd. Daar wordt nu van geprofiteerd door de verkoop van hout aan vooral Japan. Je ziet dennenbossen met bomen van verschillende hoogten en ook kale vlaktes. Voor elke boom die gekapt wordt , wordt er een geplant. Het landschap was weer prachtig. Minder ruig dan down South maar met heuvels, bossen met grote bomen anders dan dennen. Pastorale taferelen met boerderijen en velden met koeien en schapen op de hellingen met  kabbelende of brede rivieren.

Tegen het middaguur waren we in Taupo, Aan de oever van het meer namen  we eerst maar eens een koffie  met koek van tante Jo. Het komende weekend vindt daar de Iron Man triatlon   plaats. Een triatlon waarin stoere sportieve mannen en vrouwen zich uit leven in het fietsen, zwemmen en hardlopen. In het meer werd al druk geoefend met het zwemmen. Het weer was prachtig en dat gaf  mooie plaatjes. In de verte was de vulkaan Ruapehu te zien. Ooit ben ik daar in de krater gerold tijdens een wandeling. De steentjes in die kraters zijn zo licht dat je er tot je enkels inzakt. En hard naar beneden van een steile helling met deze steentjes ging over in een slide naar beneden. We hebben wat rondgekeken in Taupo, naar de jachthaven en een lunch. Voor mij was het een beetje herinneringen ophalen. Ik ben met mijn vader daar naar een zwembad geweest met natuurlijk bronnenbad met warm water. Dat was de enige meer dat ik met mijn vader in een zwembad ben geweest voor zover ik me herinner. En deze aangename baden wilden we vandaag ook gaan nemen maar ik kon het zwembad niet meer vinden. Op naar de campsite dan maar. Weer een top 10 holidaypark locatie . En een luxe dit keer. Een mooi huisje met een keuken en eigen toilet en badkamer. En......... ook een warmwaterbronbad . Met een bar in het zwembad en vanuit het zwembad kon je een film kijken. heerlijk was dit . We hebben zeker een ruim  uur  met een biertje in het zwembad gelegen. Toen iedereen weer verzameld was rond de cabin kon er gegeten worden in het licht van de ondergaande zon die het al mooie uitzicht, prachtig belichtte. Het was een zeer relaxte dag waarbij het zwembad voor de meeste ontspanning zorgde. Het was de eerste dag van de herfst hier maar het lijkt nog volop zomer.

1. Henry:
    5 maart 2017
    Heerlijk om te lezen. Ik dacht nog: na deze vakantie zijn jullie toe aan vakantie....en toen kwam jullie fil-in-het-zwembad-verhaal. Lekker.
  2. Annemarie Pronk:
    7 maart 2017
    Hallo Sieds, volgens ons is er een reisjournalist aan jou verloren gegaan, jouw verslagen zijn heel boeiend beschreven!!!

Groetjes van pa en ma en een dikke X