Napier, Art-Deco city

27 februari 2017 - Arthurs Point, Nieuw-Zeeland

Op 3 februari 1931 werden Napier en Hastings getroffen door een aardbeving 7.9 op de schaal van Richter. Er waren 256 doden. Binnen 2 jaar werden beide steden weer opgebouwd. Daarbij werd de bouwstijl Art Deco toegepast. Deze stijl drukt het levensgevoel van de jaren 20 en 30 uit. Art Deco breekt met conventies. Kijkers van Downton Abbey en the House of Elliot zullen dat herkennen. Ik hoop dat de foto's laten zien wat bij deze stijl hoort. Nou, in deze stad gingen we kijken. We begonnen met een bezoekjes aan het zee aquarium om piranha's, krokodillen, haaien , pinguïns, en veel andere tropische vissen te bekijken. Tot onze verrassing hadden ze er ook een kiwi, die aan het rondscharrelen was in het donker in  zijn kunstmatige habitat. Toch leuk om een van de nationale symbolen te hebben gezien.

Vorig  weekend was het Art-Deco weekend in Napier. Mensen gaan dan verkleed in de mode van die tijd, strohoeden verlaagde taille van de japonnen, lange kettingen, grappige lichte hoeden. Er was een optocht met old-timers , er werd gepicknickt. Kortom de sfeer van de roaring twenties en thirties  werd even herbeleefd. Dat was nog te zien in de etalages van de winkels. Er zijn veel antiekwinkels die ook een uitgebreide collectie kleding uit de eerder genoemde tijd hebben. Het is een stijl die me erg aanspreekt dus ik was in mijn element. Van al dat moois kregen we trek . Eén lunch bij een restaurant bleek de lekkerste lunch in NZ tot nu tot nu toe te worden.

Het tweede deel van het bezoek was wandelen op Bluf Hill , een klif die bewoond wordt door de well to do. Prachtige huizen met mooie tuinen. En op de top een mooi uitzicht over de stad. En zo was het alweer snel 17 uur en moesten we terug voor het happy hour bij tante Jo en ome Wim, voorafgaand aan een voortreffelijk diner. En natuurlijk werden er weer veel verhalen uit het verleden opgehaald.