Van Taupo via Orakei Karako naar Pukehina Beach.

3 maart 2017 - Pukehina, Nieuw-Zeeland

Thermische baden, modderpoelen , geisers en heet waterbronnen waren vandaag de natuurverschijnselen die we van dichtbij zouden gaan bekijken. We gingen naar Rotarua gaan. Daar is Waiotapu Thermal Wonderland , een groot geothermisch park Ik was daar  al 2 keer  en was het is nogal druk met bezoekers. Ons was aangeraden om naar Orakei Korako te gaan. En dat was een goede tip. De weg van het  eerste deel van deze reis werd gedomineerd door een grote schoorsteen die een wolkenfabriek leek. Het was de schoorsteen van een warmwatercentrale of zoiets. We konden de stoom die er uit kwam al zien vanuit onze laatste verblijfplaats. We moesten van  de hoofdweg af en het kilometeraantal werd van wegwijzer naar weg wijzer berekend. Het was enigszins spannend omdat de benzinetank leeg dreigde te raken. De aanblik van Orakei Korako was prachtig.Orakei Korako of de 'verborgen vallei' ligt aan de zuidkant van het Ohakurimeer  De belangrijkste geothermische bezienswaardigheid is het Emerald Terrace, het grootste van zijn soort in Nieuw-Zeeland. Het meer wordt omringd door bos met de dominante ferntree . In het midden het Emerald Terrace  een veelkleurige vlakte waar de stoom vanaf kwam. Een veerbootje bracht ons over naar de overkant. De boot helde nogal over wat werd veroorzaakt door de zwaar obese stuurman. Het park was prachtig, midden in de natuur en veel minder toeristisch dan het Waiotapu Thermale Wonderland in Rotarua. Goede tip en aanrader. Het bijzondere van dit park is dat het verborgen lijkt. Er zijn houten voetpaden omdat je anders je voeten zou branden De tweeëneenhalve km lange wandeling gaat omhoog zodat je het Kei Runga Ite Mania - Het artiesten palet: van bovenaf kunt zien. De verder bezienswaardigheden hier waren: 1 De Ruatapu Cave - de heilige grot:  Hiwa NGa Ana (Berg van de grotten) het is nog steeds niet zeker hoe deze berg is ontstaan, maar in deze berg is de Waiwhakaata (spiegelpoel). Deze poel werd gebruikt door de Maori vrouwen om hun uiterlijk te verzorgen en hier dankt de vallei zijn naam, Orakei Karako, wat "plaats van versieren" betekend. 2.Aniwaniwa - Regenboog en cascade terras: 3.Te Kapua - De gouden vloed : Ta Kapua betekend de wolk in het Maori. Hij is 5 meter hoog en 40 meter lang en is de derde grote verhoging die ontstaan is in 131 n Chr. 4.Kohua Poharu - Modderpoelen: 5.Wairiki - Soda Fontein.

Met de benzine liep het goed af , we bereikten op tijd een pomp. En verder weer naar Rotarua . Ook daar voor mij a walk on memory lane . Het park met het openbare warme voetbad is er nog. Zelfs het publieke toilet ernaast lijkt niet te zijn veranderd in 25 jaar. In het park speelde een band. Op vallend op het Noordereiland zijn de dikke mensen , niet een beetje dik zoals ik maar echt dik. Ook in het park zagen we dat vooral bij Pacific islanders en Maori's. Het backpackershostel waar ik 2 keer ben geweest is er nog. Gouvernement House and gardens zijn mooi, hoewel het House gesloten is als museum omdat het aardbeving bestendig gemaakt wordt. Onze stemming was wat lusteloos en mat en de warmte nam de nodige energie weg. En wat doe je dan in zo'n bui........ juist .... je gaat souvenirwinkels binnen. De  2 egels op het dashboard van onze auto thuis krijgt gezelschap van een kiwi gemaakt van possumbont. Na in een verkwikkend voetbad in het eerder genoemde bad konden we de rotte eieren stank in Rotarua achter ons laten en op weg gaan naar Norbert en Louise in Pukehina Beach waar we veel eerder aankwamen omdat we in Rotarua snel uitgekeken waren. Het laatste stuk van de reis voerde langs kiwikwekerijen die begrenst  worden door minstens 4 meter hoge coniferenheggen. De ene kiwi kan niet tegen daglicht en drukte en de andere kiwi kan blijkbaar niet tegen wind. Te vroeg maar desalniettemin even welkom kwamen we aan bij het huis van Norbert. Hij woont in een huis aan het strand, 50 meter van de branding. Een mooi zandstrand en een zee waarin je kan zwemmen. In de lokale pub hebben we gegeten en een wandeling over het strand bracht ons bij het huis waar Joke en Ineke zouden overnachten en waar de heren in de camper voor de garage bleven slapen. Inmiddels was Kevin, een andere Aaltenaar ook gearriveerd en was het gezelschap compleet voor de activiteit van de volgende dag.

1. Sanne:
    5 maart 2017
    Zoiets heb ik ook in Yellowstone gezien, in Amerika. Inderdaad een stinkende eierenlucht! Maar wel mooi om te zien. Veel plezier nog :) x
  2. Henry:
    5 maart 2017
    Mmmmmm ferntrees........ nu wil ik helemaal zeker een keer . Genieten mannen en vrouwen.
  3. Henry:
  4. Catrien Dubber:
    5 maart 2017
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. En de foto's natuurlijk. Ben een beetje jaloers. Nog een fijne reis verder. Groeten ook van Harry ✋️
  5. Wendel:
    6 maart 2017
    Hoi luitjes via Joanne op het reisblog gekomen. Wat een prachtige reis maken jullie, jaloers makend! Nog genieten met z,n allen.
  6. Lena en ik hebben de foto's bekeken:
    6 maart 2017
    De rotte eierenlucht gelukkig voorbij,een leuke foto bij het voetenbad.Het is wel een hele mooie reis zeg.nog een weekje,geniet er van.Veel liefs uit Emmen.
  7. Anja:
    12 maart 2017
    Hi,

Heerlijk verslag lees ik zojuist. En ach die eierenlucht.. Ook in Griekenland bij een eilandje deze ervaringroep opgedaan.. Daar hoef je dus niet ver weg voor te zijn. Haha