Van Carters Beach naar Blenheim

23 februari 2017 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Vandaag stond er een lange reisdag gepland, Een kleine 300 km. Na een goede nachtrust en een gezond ontbijt gingen we om 9.30 uur op pad. Het was mooi weer. Jacques moest nog wel even van het strand geplukt worden. We waren nog maar net op weg of het was buiten zo grijs als een februari dag  in Nederland. Maar eenmaal door het wolkenveld heen scheen de ochtendzon weer volop.Ineke reed het eerste stuk tot het dorpje  Murchison. Het dorp is ontstaan door de goudkoorts  in de tweede helft van de 19e eeuw en is in 1929 zwaar getroffen door een aardbeving en  bijna geheel verwoest.. Iets van die goudmijn geschiedenis hebben we gezien 10 km voor Murchison bij de Buller Gorge Swingbridge, de langste personenhangbrug van NZ. De dames waagden zich er niet op en de heren gingen als dappere stoere mannen op de brug heen en weer lopen. Er werd door ons geen gebruik gemaakt van de kabelbaan over de kloof.;aan dapperheid zit een eind. Er werd nog een wandeling gemaakt aan de overkant , even afdalen naar de rivier en op de terugweg naar de brug, sporen van het goudmijnverleden:, zoals een mijnwerkers hut.

Het wegennet in NZ is heel eenvoudig. Lange wegen van A naar B met 1 baan voor heen en 1 baan voor terug. Het langzame verkeer kan in een vluchthaven aan de kant om het snelle verkeert te laten passeren. Wegrestaurants zijn er alleen in dorpen waarbij er allerlei souvenirwinkels en benzinepompen en soms een supermarkt te vinden is. De rustplekken langs de weg zijn plekken met een mooi uitzicht. Meestal een aantal pick-nick tafels en altijd een toilet.

Jacques nam na een lunchpauze in het dorp Murchison over. Het laatste deel verliep rustig met nog 1 stop in de Wairau vallei . Hier vindt de productiefste wijnbouw plaats op 10,000 ha teeltgrond. Mooie gebieden met op de achtergrond de Mount Richmond. Om 15,45 uur kwamen we op plaats van bestemming nl. Blenheim . De camping ligt aan een rivier , een doorlopende drukke weg en een spoorlijn. Op het rustige Zuidereiland laten we de rust voorlopig achter ons en dat begint al hier.. Morgen gaan we naar het Noordereiland en moeten we afscheid nemen van dit mooie gebied. Het was hier prachtig , hoge bergen , groene heuvels , wilde rivieren, prachtige fjorden, stille diepe wateren, mooie luchten , mist, oceanen en zeeën met een sterke branding , Zand en rots stranden. Mooie rotsen, groene oerwouden . Eén lust voor het oog en andere zintuigen. We zijn nu bijna op de helft en er zal ons nog veel moois te wachten staan.

1. Fredie:
    23 februari 2017
    Geweldig, wat een verhalen en wat een genieten. Heel veel plezier op het Noorder eiland.
  2. Titia:
    23 februari 2017
    Ik snap wel dames, dat de hangbrug wordt overgeslagen. Doodeng. Maar wel prachtig allemaal. Hier storm en regen, net herfst. Genier maar van het lekkere weer!
  3. Sanne:
    23 februari 2017
    Ohh dat is zeker een gave hangbrug! Leuk hoor! Veel plezier nog op het andere eiland! X