Doubtful Sound

15 februari 2017 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

Als ik op de kaart van NZ kijk naar het gebied dat de Fiordlands heet, ben ik altijd benieuwd geweest hoe het er daar nou uit zou zien. Op de kaart zijn alleen maar bergen te zien maar geen wegen. Wonen daar mensen en zo ja hoe komen die dan daar. De foto's die in reisboeken staan hebben mijn wens om dat gebied te zien sterker gemaakt . En vandaag gaat die wens in vervulling. We gaan een boottocht maken op de Doubtful Sound.

Om 7 uur moesten we ons melden bij het kantoor van Pearl Harbour in Manapouri. Om 6 uur op. Alles goed voorbereid zodat de stress minder zou zijn. Die ging niet helemaal op. deze "geen stress-vlieger". Joke was haar wandelschoenen kwijt. Dat kloptte want daarmee stond ik in het washok. In het donker de verkeerde gepakt. Desondanks waren we ruim op tijd. De dag ervoor hadden we al iets kunnen zien van de sneeuwbetopte bergen hier. Wat bijzonder is dat er veel wolken , mistflarden, jakobsladders en strijklicht te zien is. We waren net op tijd geweest met het boeken want de boot was vol en we hadden de laatste plaatsen. In de Fiordlands regent het 200 dagen per jaar. Afgelopen nacht ook vel getik op het dak gehoord. Maar regen hoort erbij hier. We voeren eerst een uur op Manapouri Lake. Bij West Arm in de bus en de pas over door native rainforest met prachtige uitkijkjes op rivieren en watervallen en het groene rainforest. De boot vertrok vanaf het Powerstation. Water valt daar 126 meter omlaag en zet turbines in werking die stroom opwekken.. Het water gaat via een 10 km lange buis naar de Doubtful sound bij Deep Cove. Hier stapten we over op een boot die ons door de Sound zou varen tot vlakbij de Tasman zee. Het was adembenemend mooi. Ik hoop dat de foto's die ik in deze blog plaats dat ook kunnen laten zien. Ik werd er spiritueel van. Jacques begon spontaan Orinoco flow van Enya te zingen. Als hier een grote macht bezig is geweest met het spel der elementen. Wind, aarde water .Het scheppingsverhaal zou zijn illustraties hier vandaan hebben kunnen halen. Geen dolfijnen te zien maar wel 2 zeehonden die aan synchroon zwemmen deden. De naam Doubtful is aan dit water gegeven omdat Abel Tasman de wind die in deze  sound heerste  twijfelachtig vond en zich afvroeg of hij er wel weer uit kon komen vanwege deze wind van zee. Even een weetje: Een fjord is gevormd door een gletsjer , een sound door erosie veroorzaakt door regenwater. De regen overheerste vandaag maar er waren ook momenten dat we op het bovendek konden kijken naar de groene bergen met witte toppen, de watervallen en de wolken en mist dat uit het rainforest leek te komen. Dit gebied is een wolkengebied. Het was een geweldige ervaring die ik kon delen met mijn reisgenoten die ook genoten. Dit was voor mij een must see

1. Titia:
    15 februari 2017
    Is daar ook Milford sound, lijkt er wel op. Moet echt prachtig zijn. Onbeschrijflijk mooi. Ben benieuwd naar de foto's. Nu aan het werk, moet ook gebeuren en mijn collega is op vakantie. Druk, druk, druk, druk
  2. Lideke & Jaap:
    15 februari 2017
    Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben beleefd op 15 februari, terwijl voor ons 15 februari nog maar net begonnen is! Mooie reis, hoor! Schitterend!
  3. Nora:
    15 februari 2017
    Leuk geschreven allemaal. Geen last van de bosbranden die er nu zijn?
  4. Chris Delecluyse:
    Cool
  5. Tineke:
    15 februari 2017
    Doubtful sounds is een erg speciale plek. We zijn er 5 dagen wezen kajakken en dat was geweldig! Net of ben je weg van de rest van de wereld. Veel dolfijnen gezien toen....
  6. Catrien Dubber:
    Wat is dit geweldig.!
  7. Henk Spoel:
    15 februari 2017
    Wij zijn niet jaloers, maar wel blij met deze verslagen, en foto,s
  8. Annelies:
    16 februari 2017
    Geweldig om te lezen . Prachtig mooie foto's , heel fijn om er toch een beetje bij te zijn vanaf hier. Dikke kus voor alllemaal
  9. Annemarie Pronk:
    16 februari 2017
    Wij ( pa en ma en de buurtjes) hebben alle foto's nog eens bekeken en wij vinden ze prachtig, vooral die foto in de camper!!!
    Nog veel plezier en we verheugen ons op je volgende verslag.
    Dikke X van pa en pa.
  10. Rogier Nijkrake:
    16 februari 2017
    Leuk om op deze manier jullie reis te kunnen volgen. Volgens mij hebben jullie het allemaal prima naar de zin daar. Hier kijken wij al weer uit naar het volgende verslag en natuurlijk de bijbehorende foto's.
  11. Astrid Verhoog:
    16 februari 2017
    Sieds hebben jullie geen last van de bosbranden daar
  12. Sieds Wildenbeest:
    17 februari 2017
    We hebben geen last van bosbranden