Het leven lijkt een lange zaterdag.

17 februari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Het einddoel van deze dag is Queenstown. De bedoeling was om gisteren hier al te komen maar de datum waarop wij dachten en de check-in balie van het top 10 Holiday park ons verwachtte kwamen niet overeen.

Voor Ineke een spannende dag want zij gaat voor het eerst hier achter het stuur zitten. De weg die we gaan kent ze al want die hebben we al eerder gereden. Het mooie van NZ is dat ze hier de natuur respecteren en niet als in Nederland alles met elkaar verbinden via asfalt. De afstand van Milford naar Queenstown is hemelsbreed veel korter dan het aantal kilometers dat je over de weg moet maken. Bij de aanleg van wegen hebben ze gebruik gemaakt van de natuurlijke dalen en passen die er zijn en er zijn  geen tunnels door bergen geboord om sneller van A naar B te kunnen.Alle wegen hebben ook maar 2 banen. De kiwi's lijken de Zuid Europeanen van dit werelddeel. Rustig aan , als het vandaag niet lukt dan morgen maar.

In Carston weer een koffiestop bij NZ's most inland coffeetruck waar we op de heenweg ook zijn gestopt We hadden aangekondigd dat we op de terugweg weer zouden langskomen voor een koffie. Met een brede glimlach werden we ontvangen door de vriendelijke Franse jongeman.

Het stuur werd overgedragen aan Jacques. Nog twee stops voor een foto sessie om de prachtige uitzichten te vereeuwigen zodat we die later kunnen gebruiken om onze herinnering levend te houden. Dat NZ een geliefde filmlocatie is snap ik . Imposante bergen en grote vlaktes. Anders dan in Europa waar een vaak berg wordt afgewisseld met een dal . In Frankton vlak voor Queenstown zijn een aantal scenes uit het tweede deel van The lord of the rings opgenomen.

Het verkeerde adres in de tomtom bracht ons in het centrum van Queenstown waar het erg druk was. Hier waren we al voor gewaarschuwd. We moesten naar Arthurs point dat een aantal km buiten het stadscentrum ligt. Voor 2 nachten permiteren we ons de luxe van een appartementje. Met lekkere bedden en eigen badkamer. En een mooi appartement is het. Alle beddegoed en handdoeken die bij de camper geleverd worden in de was gedaan. Het ophangen van de was werd een folkloristisch nostalgische bezigheid waar we met z'n vieren aan deelnamen. Bij Arthurspoint is een rivier waar het eindpunt van een white water rafting track is maar ook een jetski achtige boot met veel herrie en geweld. Het lijkt het meest op een kermis attractie. Ook dat is NZ en vooral  Queenstown, veel outdoor activiteiten vermaak voor hoge bedragen. Vijtien minuten in deze boot voor 145 NZ dollar. Wij nemen een biertje en kijken gewoon toe.

Terug in ons tijdelijke onderkomen gaan we in de tuin zitten en onder het genot van een tweede biertje en pekingeend flavoured chips filosoferen we over het leven in het algemeen en dat van ons in NZ in het bijzonder. Een nadeel van NZ zijn de zandvliegen. De Wildenbeesten zitten al onder de bulten. Maar volgens Jacques zijn het wel vliegen die met enige aanziens des persoons handelen. Hij heeft namelijk al uitslag van de zon en dat vinden die vliegen al heel naar voor hem zodat ze hem maar voorbij gaan. De avondmaaltijd was eenvoudig met door de dames op de barbie (bbq) gegrilde kipsate. Het vroeg naar bed gaan begint al te wennen want om half 10 wilde de meerderheid al weer ter bedde gaan. wat extra aanlokkelijk was omdat we weer in een echt bed mochten. Bij het ontwaken bleek dat we toch niet zo goed geslapen hadden dan gedacht. Maar door het dakraam onder ons bed konden we wel naar de mooie sterrenlucht kijken. Maar de slaap kon ik niet vatten. Dat gebeurde pas nadat ik een half uur op de veranda naar de mooie sterrenhemel had gekeken.

1. Hanno:
    17 februari 2017
    Mooi verhaal Sieds,al aan een eigen reis serie gedacht ?? Veel plezier !!!
  2. Diny Baas-Wildenbeest:
    17 februari 2017
    Ja, nou je het zegt, sandflies, veel last van gehad!
    In Queenstown woont de dochter van mijn vriendin Joke.
  3. Rita Roelofsen:
    17 februari 2017
    Stoer hoor van Ineke om ook links te rijden. Lekker om twee nachtjes in een gewoon ruim bed te slapen. Ik zat net jullie verhaal te lezen met de tv aan op de achtergrond, hebben ze het over Queenstown in New Zealand. Dat is heel gek, dat ik een mooi verhaal lees over jullie daar, zo ver weg, en dat tegelijk die stad dan genoemd wordt. (Het ging trouwens over bungy jumpen)
  4. Catrien Dubber:
    18 februari 2017
    Goed advies van Hanno. Maak van jullie tocht een boek. Leuke verhalen en mooie foto's. Fijne reis verder.
  5. Henry:
    19 februari 2017
    ha Sieds,
    Alleen al vanwege de sterrenhemel zoals je beschrijft zou ik er al naar toe willen Sieds!.
    Een misterie nog wel.... waarom was het dakraam onder jullie bed? (of zit ik te diep in moltalk en 'wie is de mol'...
    Groeten aan jullie.
  6. Annemarie Pronk:
    20 februari 2017
    Ook wij, Hans en ik, genieten van jullie reisverslag.
    Ook de foto's zijn fantastisch.

Groetjes van Pa en ma dikke X
  7. Anja:
    12 maart 2017
    Hi

Sjucht... de sterrenhemel ♡♡♡
    Als je dan heerlijk tussen schone lakens mag in een echt bed moet dat wel als een cadeautje voelen. Heerlijk!

Dankjewel dat ik deze dag weer mee mocht beleven

Liefs Anja