Queenstown . The place to be. Stad van het adrenalinetoerisme

18 februari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Queenstown is de eerste stad waar men commercieel kon bungy jumpen. Vanaf een brug springen met een elastiek aan je enkels . Voor mij hoeft het niet. Maar  je kan ook parasailen of paraglyden, met een mountainbike de berg af. Er is een rodelbaan en een grote schommel waarin je boven het ravijn schommelt. Genoeg te doen voor thrillseekers. De kabelbaan is het spannendste wat we hebben gedaan. Eenmaal boven dan betreed je het Walhalla van mensen onder de 25 die zich voor veel geld de ervaring van hun leven kopen. En je kan rodelen wat dan ook erg populair is en er niet gevaarlijk uitziet. Ik heb zelfs even overwogen om te paraglyden maar de kosten hiervoor hielden me tegen.

Het uitzicht daarboven is prachtig. Het hele stadje aan het lake tegen een achtergrond van bergen is goed te zien. En dit alles in het licht van de zomerzon die vandaag volop scheen want 25 graden. We gingen met het busje van het top 10 holidaypark naar het centum , een prettige service van dit park. We zijn dan ook maar lid geworden van deze club zodat we korting kunnen krijgen op andere parken en voor sommige activiteiten. We blijven tenslotte Nederlanders.

Na een bezoek aan de berg volgt een lunch in de stad. Op vallend is het aantal outdoorsport zaken en de Aziaten die hier werkzaam zijn in de snelle horeca zaken. Zoals chinezen in Nederland (lees Den Haag)de patattenten gaan overnemen. vergeef mij mijn generaliseren, als excuus voer ik aan dat ik op vakantie ben. Iedereen is hier erg aardig en relaxt. Zoals de Haagse jongenman die zijn glazenwassers bedrijf heeft opgegeven en 3 maanden geleden naar NZ is vertokken om zijn geluk te beproeven. Hij werkt nu voor een fietsverhuurbedrijf. En dan de Kiwi die munten bewerkt om er sierraden van te maken. Hij verteld dat hij een beeltenis van Koningin Elisabeth uit een George VI munt heeft gesneden , op een ring heeft gemaakt en die opgesruurd naar Buckingham Palace. Hij kreeg een brief namens de Koningin van haar Lady in Waiting waarin hij uitgebreid wordt bedankt en een verhandeling krijgt over majesteits interesse in de Arts and Crafts. Een andere Kiwi verteld dat er een enorm woningtekort is ontstaan in Queenstown. In de laatste 2 jaar een bevolkingsaanwas van 25% en in 2016 zelfs 33%. Er zijn jongeren die met 4 man een kamer huren en in toerbeurten slapen . Op straat zijn voornamelijk jonge mensen te zien.

Op en aan het meer ook genoeg activiteit. Op het gras wordt lekker geluierd. Er is een kunstmarkt waar we het een en ander hebben aangeschaft. Souvenirs in overvloed. Veel greenstone, jade, houtsnijwerk. Een gtatatoeerde Maori die ooit een slecht,even heeft geleefd als leider van een moterclub probeert zijn levensverhaal in boekvorm te slijten.Op het meer zijn er van die boten die met veel lawaai en snelheid gekke capriolen op het water maken. De stoomboot van Sinterklaas lijkt ook hier te zijn aangekomen. Een wandeling op een landtong in het meer met een park waar mensen frisbee golf spelen, mountainbiken , wandelen zonnen en van de mooie beplanting van het park genieten. Er is een tennisbaan en een typisch NZ bowlingbaan. Kortom een relaxte sfeer in Queenstown. En daar hebben wij een middagje deel van uitgemaakt.

1. Lideke & Jaap:
    19 februari 2017
    Hallo 'Down Under'. Langzamerhand worden wij hier een beetje jaloers! Zoveel moois om te zien, zoveel spannends om te beleven en dat allemaal in zo'n heerlijke temperatuur! Alle begrip trouwens dat jullie vroeg gaan slapen. Al die indrukken maakt moe! Geniet verder van jullie reis. Wij blijven met veel plezier jullie belevenissen volgen.
  2. Ineke Wildenbeest:
    20 februari 2017
    Bedankt Jaap en Lideke. Het is wel vermoeiend. Op tijd naar bed en vroeg weer op.
  3. Annemarie Pronk:
    20 februari 2017
    Wij genieten mee!!!

Groetjes pa en ma dikke X
  4. Henry:
    24 februari 2017
    wat een pracht uitzicht he!! wow.... ik krijg steeds meer zin om ook eens die kant op te komen.... (ja ja ik liep iets achter in het lezen van de blogs... maar ben er even lekker voor gaan zitten, heerlijk om te lezen en jullie foto's er ook nog bij... lekker lekker lekker)